Nationale Feedbacktest, resultaten
In februari 2020 is een onderzoek naar feedback en verbeteren gedaan. Er waren 90 inzendingen en dit waren de uitslagen:
Wordt er in jouw werkomgeving feedback gegeven als iemand ongewenst gedrag laat zien?
Verbeteren jullie werkwijzes in jouw team?
Hoe vaak verbeteren jullie dingen in jouw team?
Waar hebben jullie het over op het werk, naast de besprekingen over inhoud?
Hoe groot is de vestiging van de organisatie waar jij werkt?
Conclusies:
Uit de resultaten maak ik op dat er bij iets minder dan de helft van de mensen nauwelijks feedback wordt gegeven op het werk. Dat is best heftig! Want er is altijd wel wat gaande tussen mensen die moeten samenwerken. Mensen zijn nou eenmaal niet hetzelfde. Als je een ander geen feedback geeft, blijven verschillen in stijl en irritaties onbesproken. Je legt je erbij neer. Maar dit is niet goed voor de samenwerking, voor de sfeer. Ik denk dat feedback ook een duidelijke correlatie heeft met verbeteracties. Als het niet gebruikelijk is om feedback te geven, zal je een collega ook niet snel wijzen op een verbeterpunt. De mogelijke efficiencyvoordelen blijven liggen. Dat kost geld, veel geld. Omdat problemen, slordigheden en fouten niet worden aangekaart en verbeterd.
De test valt nog best positief uit omdat ik veel leidinggevenden en (interne) adviseurs in mijn netwerk heb zitten (en die hebben de test ingevuld). Zij kijken vaak rooskleuriger aan tegen het gedrag in hun organisatie dan ‘gewone’ medewerkers. Daar zal ik de volgende keer een extra vraag over stellen zodat ik dit effect eruit kan filteren.
Er zijn nog geen reacties geplaatst.