Competenties van de toekomst
Vaak blijven we nog hangen in oude competenties. Medewerkers moeten klantgericht, resultaatgericht en omgevingsbewust zijn en ze moeten kunnen samenwerken. Maar dit vonden we in 2008 ook al belangrijk en de maatschappij is enorm veranderd. Het is tijd om beter te specificeren wat wij van onze medewerkers verwachten; wat de competenties van de toekomst zijn. Om hierbij niet te blijven hangen in oude paradigma’s heb ik dit artikel geschreven. Het is gebaseerd op een studie van de University of Phoenix (Davies, Fidler & Gorbis 2011). Zij hebben een lijst van ‘future work skills’ opgesteld die ik als volgt heb vertaald en aangevuld:
- Zingeving: Vermogen de diepere zin of betekenis van wat wordt uitgedrukt te bepalen. Deze betekenis in een groter kader te plaatsen (‘the big Why’ van Sinek) waarmee anderen gemotiveerd kunnen worden.
- Social Intelligence: Mogelijkheid om verbinding te maken met anderen in een diepe en directe manier (Rapport uit de NLP). Reacties en gewenste interacties kunnen invoelen en kunnen stimuleren.
- Nieuw en Adaptief Denken: Vaardigheid in het bedenken van oplossingen en reacties die uitstijgen boven de huidige paradigma’s. Creativiteit als basisvaardigheid.
- Cross-Culturele Competentie: Het vermogen om te werken in verschillende culturele omstandigheden in een werkelijk mondiaal verbonden wereld. Te kunnen functioneren in welke omgeving dan ook.
- Abstract denken: Mogelijkheid om grote hoeveelheden data te vertalen naar abstracte concepten en een redenering die op data is gebaseerd kunnen begrijpen. Onderbouwen van besluitvorming met feiten.
- Nieuwe Media-kundigheid: Het vermogen om content te genereren en te beoordelen die gebruik maakt van nieuwe mediavormen. Deze media gebruiken voor beïnvloedende communicatie. Snappen welke vormen het grootste effect hebben bij een doelgroep.
- Transdisciplinariteit: Het vermogen om concepten uit meerdere disciplines te begrijpen en er kundig mee om te kunnen gaan. Verbinden van vakgebieden.
- Ontwerp Mindset: Het vermogen om taken en werkprocessen te ontwikkelen voor de gewenste resultaten.
- Cognitive Load Management: Het vermogen om onderscheid te maken tussen hoofd- en bijzaken; filteren van informatie om te begrijpen hoe we zo goed mogelijk cognitief kunnen functioneren met behulp van een scala aan tools en technieken.
- Virtuele Samenwerking: Het vermogen om productief te werken, betrokkenheid te vergroten en werkelijk aanwezig te zijn als een lid van een virtueel team.
Deze opsomming is ter inspiratie: vertaal het naar de functiespecifieke competenties die u de komende jaren van uzelf en uw medewerkers vraagt!
Er is geen mogelijkheid om een reactie achter te laten.