Andere uitkomst herkaderen (v)
Dit is een herkaderingstechniek waarbij je de aandacht richt op een ander doel of uitkomst dan die geïmpliceerd wordt door de overtuiging. Het lijkt op consequentie-herkaderen maar hier ga je naar een ander spoor. Als iemand bijvoorbeeld zegt dat zij het rapport door tijdsdruk niet perfect heeft kunnen maken kan je daarop zeggen: en daarmee heb je waarschijnlijk wel het meest efficiënt gewerkt. Of: en ik kan me voorstellen dat dat voor jou een leerzame situatie is waarbij je niet alle feedback voor kan zijn. Kijk hier hoe deze techniek kan worden toegepast op de voorbeelden (ga met je muis over of klik op de figuur om de overtuiging goed te lezen):
- Wat is misschien het voordeel van deze situatie (dat je ook niet de verantwoordelijkheid draagt)?
- Wat betekent dit voor het contact met collega’s?
- Welke toegevoegde waarde lever jij ondanks je positie?
- Waar leidt het toe als je nu tijd krijgt om je te verdiepen in je huidige baan?
- Hoe denk je aan je talenten toe te komen als je vooral bezig bent met solliciteren en inwerken?
- Welke effecten heeft dit voor het thuisfront als het werk je even wat minder tijd kost?
Zoals je ziet kies ik hier voor een herkadering in vraagvorm. Je zou de bovenstaande opmerkingen ook in een stellende stijl kunnen doen. Als je bij de vormen van herkadering van de eerste waarnemingspositie kijkt, zie je daar veel voorbeelden van de stellende stijl.
Zelf oefenen
Voor het leren van deze herkaderingsmethode is het nodig dat je zelf gaat oefenen: pak pen en papier erbij en verzin een aantal herkaderingen bij de onderstaande twee belemmerende overtuigingen:
- Ik trek het me erg aan als collega’s kritiek op mijn werk hebben.
- Er wordt bij ons veel geroddeld; dat vind ik mateloos irritant.
Ga met je muis over het woord oefening in de volgende zin. Je ziet dan mogelijke herkaderingen bij oefening 4.2.1 en de mogelijke herkaderingen bij oefening 4.2.2